14 April, 2009
The Warhol Economy: Geld Verdien Je Met Je Vrienden
Academicus Elizabeth 'Patatje' Currid onderzocht hoe creatievelingen (kutwoord) in New York elkaar vinden en soms legendarische samenwerkingen ontstaan.
Ook maakt ze duidelijk dat de creatieve industrie misschien wel belangrijker is voor de stad dan wat er op Wall Street gebeurt.
Niet echt schokkend, natuurlijk. Maar wat mij opviel in het onderzoek was dit stukkie:
Cultural producers use their social lives for career mobilization (sometimes consciously, sometimes not) The social milieu offers the perpetual possibility to advance their careers In this respect, cultural producers expressed ambivalence towards their social lives.
Dat is dan opeens heel herkenbaar. Want aan de ene kant feest je om te feesten en bezoek je openingen omdat je de kunst gaaf vindt. Maar je beseft ook heus dat het kansen zijn om mensen te ontmoeten die werk voor je hebben. Daarom ga je ook veel uit.
En daarmee ben je bijna net zo suf als marketingengetjes die netwerkborrels bezoeken om daar hard door nietszeggende powerpoint-presentaties de woorden social media en relevantie te blaten en moeilijke wijn te drinken.
Hoe dan ook: interessante shit. Hier vind je de volledige presentatie die Elizabeth in Amsterdam gaf. Er staat ook een link naar een vergelijkbaar onderzoek van een gast die de Amsterdamse regio eh, onderzocht.
Het boek scoor je hier
The Warhol Economy
Moeite met een hoop woorden achter elkaar? Dit is een coole graphic van culturele hotspots in NYC.
Labels:
career,
ccaa,
currid,
elizabeth,
netwerken,
onderzoek,
research,
social networks,
the warhol economy,
vrienden
Subscribe to:
Posts (Atom)