Eerst even dit
----------------------------------------------------
Jammer van de coverfoto. Teveel zwart, plus het ziet er nogal geforceerd uit. En het idee is flauw; alsof Vrij Nederland zoiets leegs als de Toppers nodig heeft om zich te positioneren. Het verbaasde me dan ook dat Krijn van Noordwijk verantwoordelijk is.
----------------------------------------------------
Maar dan
Vrij Nederland is gerestyled. Daar is een hoop interactie met lezers en andere figuren met een mening aan vooraf gegaan. In het speciaal hiervoor opgezette VN lab werd er heel open gesproken over de richting die het weekblad op moest.
Dat is een goede zet geweest want het lijkt erop dat de redactie de juiste keuzes gemaakt heeft. De usual suspects Facebook en Twitter? Check. Goed opgezette site met dedicated content? Check.
Voor het blad zelf: New Eraatje af. Het eerste wat me opvalt is de verdeling van de witruimte. Geen idee wat voor lsd ontwerper Loes Koomen slikt, maar ze spaced 'm superstrak.
De functionaliteit van het ontwerp is indrukwekkend. Misschien niet interessant voor je als je waarde hecht aan verrassende grafische tijdschrifttoeters en bellen, maar voor mensen die into aangename leeservaringen zijn vrij essentiëel. Awesmoe dus.
Verder is er een nieuwe redactionele indeling gemaakt. De inhoud is onderverdeeld in De Week (nieuws), De Verhalen (achtergronden), De Republiek (kunst, cultuur) en Het Leven (lifestyle). Duidelijk en overzichtelijk.
Over de inhoud dan nog even dit: eigenlijk is dit tijdschrift de enige actualiteitentitel die ik af en toe koop. Omdat ze iets bieden wat ik online niet vind. Wat kan ik zeggen: I Like. A. Lot.
----------
----------