Zike! MonoBrow is verhuisd.

Je wordt nu doorgezapt naar mijn nieuwe site. Zo niet, check
www.mymonobrow.nl
en update je bookmarks.

20 August, 2008

Sorry schat, het wordt wat later, ik ben aan het touren



Ontour gaat harder dan flitspalen. Logisch. Want die boykes hebben een plan. Neem alleen al die nieuwe collectie, een samenwerking met de altijd gezellige Cosmic Crack.

Ook leuk dat ze een plekje op één of ander fashion siteje hebben, maar nu wordt het echt menens: MiniMail met Ontour's Remco op MonoBrow. H.O.P.P.A.

Wat is dat toch met Nederlandse merken en figuren uit de scene die het goed doen in het buitenland?
'Kweenie man, op zich vind ik dit allemaal wel meevallen. Natuurlijk heb je een aantal mensen die al lang bezig zijn en internationaal met hun kunst of noem het streetart faam hebben gemaakt, zoals Delta. Daarnaast heb je natuurlijk Parra die de nieuwe Vincent van Gogh aan het worden is qua bekendheid voor Nederland in het wereldje.'

Haha.
'En een aantal shops die inmiddels wereldwijd aanzien hebben omdat ze gewoon vette dingen doen, zoals een Patta ofzo. Hoeveel gasten ik op Bread and Butter met hun logo tee heb rond zien sjouwen is echt bizar.'

Netjes.
'Maar terug naar het punt: als je het over independent Nederlandse merken hebt die het al enkele collecties goed doen in het buitenland, ipv een paar tees verkopen net over de grens, valt dat toch wel vies tegen. De scene is juist erg klein en de meeste mensen kennen mekaar wel en supporten elkaar, maar 2 of 4 keer per jaar met een complete lijn komen die wereldwijd opgepikt wordt, is een ander verhaal.'

Ontour gaat dat gewoon even doen.
'De potentie is er wel. Maar dat is ook hard werken, heel hard. Daarnaast moet je genoeg onderscheidend en niet een copy van iets zijn wat in elk land te vinden is. Wat dat betreft is Nederland wel een land waar men in staat is om ook echt creatief te innoveren. We zijn vaak tegendraads, nuchter, humoristisch en iconisch.'

Zoals?
'De Stijl, DroogDesign, Kesselskramer, Experimental Jetset, Rem Koolhaas, Viktor en Rolf, Parra... Allemaal totaal andere disciplines en werk, maar toch kun je zeggen: typisch Hollands.'

Wat gebeurt er met je darmstelsel wanneer ik de woorden 'street' en 'fashion' opschrijf?
'Op zich helemaal niks. Vaak zijn het de mensen die woorden als 'streetfashion' of 'streetcouture' of 'hautecouturestreetwearfashion' verzonnen hebben degenen die zeggen dat ze het niet meer kunnen horen. Verzin het dan niet!'

Jullie profiteren wel van de populariteit van die term toch?
'In ons geval is er nooit sprake geweest van meeliften op een hype of een label starten omdat we dan op de gastenlijst van parties komen te staan. Etienne
en ik hebben vanaf het moment dat we vrienden werden op de academie een noodzaak gevoeld om samen iets op te zetten.'

Waarom?
'We deelden dezelfde interesses in bepaalde kunststromingen, grafische ontwerpers, muziek, mode, architectuur, magazines en straatcultuur in het algemeen. Het was al snel duidelijk dat die creatieve uitlaatklep er zou komen waarin we onze eigen beelden neer konden zetten. Dat gebeurde dus in de vorm van Ontour.'

Morgen deel II van de Ontour MiniMail.

8 comments:

Rory said...

Ik zeg beste minimail tot nu toe.

MonoBrow said...

Ik zeg: dank.

Freshcotton said...

Wat een ge-ouwehoer zeg.
Wat is die remco voor een Willow?

remco ontourke said...

Thanks Sebaske, ik weet wie het zegt he baaske. Ik zit te wachten op jouw minimail, over je looptechnieken en je vals speel technieken snapte. Zie je morgenavond achter de draaitafel ouwe borieklapper.

MonoBrow said...

Je moest eens weten hoeveel ik al geschrapt heb. Als ik dat niet had gedaan zou MonoBrow deze week Ontour geheten hebben.

En gesponsord worden door Ijsboerke.

remco ontourke said...

Overnemen die handel. what goes ontour stays ontour. taktak effe doorpakken.

Timo Demollin said...

Leuk leesvoer!

Anonymous said...

Sjeezus wat een gelul, het zijn maar kleren hoor ;-)