10 September, 2009
Amsterdam > Lutjebroek
Amsterdam is toch echt anders dan de meeste Nederlandse steden.
In geen enkele stad bestaat de scene uit zoveel verschillende types met bijbehorende achtergronden.
Amsterdam is de stad waar hakgabbers tekenen bij een raplabel. De stad waar DJVT optreedt met harde gitaargasten. Hier sta je op feesten oksel in oksel te hossen met Rietveldjes, losgeslagen regisseurs en mobiele applicatieprogrammeurs.
En is de kans groot dat je tijdens openingen in een discussie belandt tussen een hoge pief van een culture instantie en een bouwer van skateparken.
Ik vraag me af hoe dat komt.
Misschien wel omdat Amsterdam een Pleuris Dure Plek tm is. Als je besluit om hier naartoe te komen om het te maken, dan moet je daar veel moeite voor doen. Heel veel moeite.
Maar als je er dan eenmaal zit ontdek je dat er een netwerk van mensen zoals jij is dat elkaar opzoekt. Om lolletjes te maken, samen te werken en natuurlijk om vrienden te worden. Je gaat connecten. En dat lukt alleen als je dat moeilijke gedoe en je oogkleppen van je vorige stad of dorp in de gracht gooit.
Want ook al ging je vroeger slecht in de buurt van gevoelige kunstenaars, moeilijke skaters of onaangepaste leadzangers van bandjes met een semi legendarische status, pas als je jezelf openstelt en je vooroordelen aan de stadsreiniging geeft (alleen op donderdagochtend voor zeven uur!) ga je het redden.
En kom je erachter dat Amsterdam uit z'n gare geveltjes barst van talentvolle, hardwerkende idioten die elkaar helpen en dat ook voor jou willen doen. No matter je muzieksmaak of je voorkeur voor beige broeken met een donkerbruin ruitje. Stop je talent en energie waar je mond is en het komt goed.
Welkom in Amsterdam.
Labels:
Amsterdam,
jeugd,
niche,
scene,
sociologie
Dronken Op Donderdag
Lekker gaan op Vedett is echt zo makkelijk. Gister nog, bij Gamelab in Pakhuis de Zwijger. (Daar moet je trouwens de volgende keer bij zijn als je geïnteresseerd bent in (video)game development.)
Vedett dus. Gewoon lekker wegtikken die jongens. De smaak is goed, logo is goed, flesje goed, coffeeshop goed goed: de grote vraag is of dit Belgische biermerk het nieuwe Jupiler wordt en ze hun branding game naar een hoger plan tillen (lees: wanneer gaan ze nu eindelijk de leuke feessies in Amsterdam sponsoren).
Subscribe to:
Posts (Atom)