Zike! MonoBrow is verhuisd.

Je wordt nu doorgezapt naar mijn nieuwe site. Zo niet, check
www.mymonobrow.nl
en update je bookmarks.

05 October, 2009

Sign O' Times: Beunhazen Incorporated



Nieuw: Sign O' Times. Een cultuurkritische column.
-------------------------------------------------------


Of je nu met je vegetarische hamburger bij de Albert Heijn in de rij staat, een pizza bestelt of in een eetcafé je bestelling doorgeeft: grondig onderzoek door je favoriete web swinger toont aan dat er een kans van 1 op 3 is dat je met een beunhaas moet dealen.
Het contrast met de geprojecteerde identiteit van merken en de werkelijkheid op de winkel-/horeca-vloer is absurd groot.
Het lijkt wel alsof het bedrijven niks kan skelen dat hun kostbare en zorgvuldig opgebouwde imago heel zorgvuldig wordt afgebroken door personeel dat het merk behoort te vertegenwoordigen.

Misschien ben ik te veeleisend. En is er niks raars aan kassamedewerkers met een permanente blik op standje zucht, die nooit wat zeggen en me dag in dag uit negeren.

Misschien is het normaal dat de bediening in café's en restaurants uitstraalt dat ze liever op de bank FIFA10 spelen, niks van de kaart weten en je aanspreken alsof je een drugsdeal wilt maken.
Het is 2K9 mensen. Je kunt echt niet meer met die crap aankomen. Als een klant een slechte ervaring heeft is de kans groot dat hij dit (online) deelt met z'n netwerk.
Voordat de supermarktmanager het woord Twitter kan spellen, is de schade al gedaan en blijven mensen weg.

Jij zegt nu: voor een salaris van max 5 euro netto kom ik m'n bed niet uit. Logisch dat ze geen goede mensen vinden. Ik zeg: als je besluit dat wel te doen, waarom maak je er dan niet iets van?

------------------------------------------------------
Vriendelijk zijn tegen klanten maakt het werk zoveel makkelijker en leuker. Voor iedereen. Als blijkt dat het personeel dit niet snapt, dan zul je als company toch echt zelf aan de slag moeten en je mensen trainingen geven en ze regels opleggen.

Je kunt cynisch zijn en denken dat bedrijven dit niks kan schelen (wij verkopen toch wel). Maar uiteindelijk ga je het dan echt verliezen.

Er zal een hoop moeten veranderen voordat ik bij het horen van de woorden Footlocker, Albert Heijn en bijvoorbeeld New York Pizza geen kotskramp meer krijg.

/Rant off

1 comment:

Anonymous said...

Amen