Eerst even dit
----------------------------------------------------
Jammer van de coverfoto. Teveel zwart, plus het ziet er nogal geforceerd uit. En het idee is flauw; alsof Vrij Nederland zoiets leegs als de Toppers nodig heeft om zich te positioneren. Het verbaasde me dan ook dat Krijn van Noordwijk verantwoordelijk is.
----------------------------------------------------
Maar dan
Vrij Nederland is gerestyled. Daar is een hoop interactie met lezers en andere figuren met een mening aan vooraf gegaan. In het speciaal hiervoor opgezette VN lab werd er heel open gesproken over de richting die het weekblad op moest.
Dat is een goede zet geweest want het lijkt erop dat de redactie de juiste keuzes gemaakt heeft. De usual suspects Facebook en Twitter? Check. Goed opgezette site met dedicated content? Check.
Voor het blad zelf: New Eraatje af. Het eerste wat me opvalt is de verdeling van de witruimte. Geen idee wat voor lsd ontwerper Loes Koomen slikt, maar ze spaced 'm superstrak.
De functionaliteit van het ontwerp is indrukwekkend. Misschien niet interessant voor je als je waarde hecht aan verrassende grafische tijdschrifttoeters en bellen, maar voor mensen die into aangename leeservaringen zijn vrij essentiëel. Awesmoe dus.
Verder is er een nieuwe redactionele indeling gemaakt. De inhoud is onderverdeeld in De Week (nieuws), De Verhalen (achtergronden), De Republiek (kunst, cultuur) en Het Leven (lifestyle). Duidelijk en overzichtelijk.
Over de inhoud dan nog even dit: eigenlijk is dit tijdschrift de enige actualiteitentitel die ik af en toe koop. Omdat ze iets bieden wat ik online niet vind. Wat kan ik zeggen: I Like. A. Lot.
----------
----------
17 comments:
Hahaha gast, die spacing/lsd grap is eigenlijk zo flauw dat het niet kan. En daarom lees ik MonoBrow.
Ga hem wel even kopen, ben nu wel benieuwd. Vond het er vroeger echt niet uit zien.
Spread the word! Cheerio.
gaat speciaal hiervoor het terras van de engelbewaarder op met een vn en een bak leut. AWESMOE!
Haha, tsja, het is niet iets wat je leest om indruk mee te maken bij je hipstervrienden.
Maar van een beetje verdieping is nog nooit iemand slechter geworden.
Trek de keuze en combinatie van fonts bijzonder slecht. Op dat vlak tot zover weinig inhoud te bekennen.
Ik werk bij VN en kan een halfjaar abonnementje regelen tegen kostprijs (70% korting)...schieten maar.
Overigens niet zo siked over de enorme hoeveelheden wit, maar daar ben ik misschien teveel een zuunige hollander voor.
Artur! Wat precies?
Wat de typo betreft: ik vind het niet zo bijzonder. Maar dat is juist wat ik wel prettig vind: het valt me niet op, dus leidt ook niet af.
Dit is niet iets positiefs. Want beter klopt de combinatie van lettertypen wel. Maar dit is wat ik er met mijn semi-lekenoog van vindt.
@ Ernesto: is dat zo? Wat doe je daar dan? Google leverde niks op...
klantenservice twee dagdelen in de week. ;)
Ha! Dacht ik even een chef hoofdredactie onder m'n lezers te hebben.
Oh ERNESTO! Zeg dat dan.
Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk rommelig. De witruimtes worden wat mij betreft teniet gedaan door te veel verschillende koppen, fontgroottes, postzegelformaat plaatjes en rare teksten en tekens die tegen randen aanzitten.. Dat nodigt mij persoonlijk helemaal niet uit tot lezen, om over de fontkeuze nog maar te zwijgen. Waarom al die typografische toeters en bellen als er 'Leve de inhoud' op de voorkant staat?
lekker bezig Julien, op mijn blog:
WWW.SWURDIN.NL
had je ook al zo een gewiekste opmerking. Ik lees Vrij Nederland soms wel hoor, lekker objectief en links (soms ook niet) en geen sluikreclame en een opinie enzo. Indruk maken doe ik wel met mijn enorme gevoel voor humor en bijpassende gestalte.
JW even doorbijten, typonerd modus gaat nu aan:
Combinatie van Clarendon Condensed (oid) en Floris van Lucas de Groot werkt niet lekker. Victoriaanse verticale en humanistische diagonale as bijten elkaar nou eenmaal. Had een veel sterker en natuurlijker beeld opgeleverd als er een Grotesk tegenover de slabserif van de kop was gezet.
Dan wordt er in het binnenwerk ook nog de Antique Olive van Roger Excoffon + een ongeïdentificeerde andere schreefloze bijgesleept en de chaos is compleet.
Verder sluit ik me op macrotypografisch niveau geheel bij de heer Rademaker aan.
(Overigens wil ik geenzins zeggen dat dit een geval van onkunde is, ik heb wel degelijk typografisch sterk werk van dezelfde maker gezien.)
Pure poezie.
Ik vind wel dat die rommeligheid vooral zit in de nieuwssectie. De grote verhalen zijn een stuk rustiger.
Zooitje!
Lost zichzelf vaak na een paar nummers wel op.
Twas vast ook een restyling om weer in de picture te komen, niet omdat het BETER moest.
Post a Comment